Somlói galuska gluténmentesen

somloi_gm.jpg

A képen látható Somlói galuska "különlegessége" minálunk, hogy tojással készült. Csak halkan merem mondani, hogy úgy tűnik Bogika kinőtte a tojás és tej allergiáit. Helyesebben a szervezete tolerálja azt a mennyiséget, amit bevisz.  A sors furcsa fintora, hogy a kis Enikőnél meg pont most jött elő. Úgyhogy még mindig minimum 2 félét kell főznöm, de Bogika már igazi sajtot eszik (nem növényit) és láthatóan nagy boldogsággal és magabiztosággal tölti el. :-) Mondanom sem kell, hogy milyen öröm nézni ezt egy anyának. 

Az intoleranciák megjelenése előtt nagyon sok finomabbnál finomabb receptjeim voltak. 2 éve jól eltettem őket, mondván, most úgysem ezek fognak előtérbe kerülni, így a piskótatészta receptet, erről az oldalról töltöttem le. Limarapéksége

Lehet nem kellett volna rögtön 6 tojásos piskótatésztát sütnöm és talán Enikő sem pöttyösödik be, kis mennyiségben nincs tünete se tejterméknél se tojásnál. Így legalább kijött és tudjuk, hogy kerülni kell egy darabig. 

Amire szükségünk van:

Piskóta:

  • 6 tojás sárgája
  • 6 púpozott ek. cukor
  • fél citrom reszelt héja (én ezt kihagytam, a gyerekek nem szeretik a citromhéjas sütiket)
  • 6 púpozott ek. rizsliszt
  • 1 ek. tápióka keményítő (vagy burg. keményítő) (nekem csak kukoricakeményítőm volt épp itthon)
  • 6 tojás fehérje
A sütőt előmelegítjük 175 fokra.
A tojások sárgáját a cukorral nagyon habosra keverjük, majd hozzáadjuk a citrom héját.
A tojások fehérjét is kemény habbá verjük és 2 evőkanállal a cukros masszába keverjük a mixerrel.
Hozzáadjuk a rizslisztet és a keményítőt és azokat is a mixerrel keverjük el.
Végül egy spatulával óvatosan beleforgatjuk a tojásfehérje habot.
Egy kb. 22 cm x 32 cm-es tepsit sütőpapírral kibélelünk és a masszát belesimítjuk. 
A tepsit betoljuk az előmelegített sütőbe és a piskótát kb. 15 perc alatt megsütjük.
Kivesszük s sütőből és 1-2 percig a tepsiben hagyjuk a tésztát.
Csokoládéöntet, tejcsokiból tejmentesen :-)
Saját csokiöntetet használtam. Már ezt használom mindenhez, annyira ellenálhatatlanul finom. :-) Receptért katt ide, de azért bemásolom ide is.

1 pohár növényi tejszín (2 dl)

1/4 pohár édesítő (mi ízlésünknek ennyi elég volt)

1/2 pohár kókuszzsír

1/2 pohár cukrozatlan kakaópor

Elkészítés:

A növényi tejszínt egy lábasba beleöntöttem, hozzáadtam a cukrot (én nádcukrot használtam, szeretem ahogy karamelizál), lassú tűzön addig kevertem, míg a cukor szemcsék elolvadtak a tejszínben. Ezután hozzákevertem a kókuszzsírt és legvégén a kakaóport. Mivel most folyékony csokiöntetre volt szükségem, nem kanalaztam szilikonformába és nem tettem hidegre. :-)

Tejszínhabbnak pedig a Meggle tejfehérjementes tejszínhabot használtam.

Habverővel felvertem és habzsákból kinyomtam.

Egy desszertes pohárkába apró kis kockára vágtam a piskótát, meglocsoltam csokoládéöntettel és nyomtam rá tejszínhabot.

2 év szolidaritásos diéta után nekem először fura ízű volt a tojásos piskóta, de a csokiöntet elnyomta a furcsa "tojásos" ízét.

A csokiöntetbe nem került rumaroma, a gyerekek nem ették volna úgy meg. Akinek nem gond a tej, készítheti rendes tejszínnel is.